SANCTI FRUCTUOSI BRACARENSIS EPISCOPI
REGULA MONASTICA COMMUNIS
Ed. Chadwyck-Healey 1996
IN NOMINE SANCTAE TRINITATIS
INCIPIUNT CAPITULA REGULAE SANCTI FRUCTUOSI EPISCOPI.
[1109]
[1109D] 1. Ut nullus praesumat suo arbitrio
monasteria facere, nisi communem collationem consuluerit, et hoc episcopus
per canones et regulam confirmaverit.
2. Ut presbyteri
saeculares non praesumant absque episcopo, qui per regulam vivit, aut
consilio sanctorum Patrum, per villas monasteria construere.
3. Qualis debeat eligi
abbas in monasterio.
4. Quales monachi
recipiantur in monasterio.
5. Qualiter debeant
monachi subditi esse suo abbati.
6. Qualiter debeant viri
cum uxoribus ac filiis absque periculo vivere in monasterio.
7. Qualiter infirmi in
monasterio debeant tueri.
8. Qualiter debeant
senes gubernari in monasterio.
9. Qualiter debeant
vivere qui greges monasterii delegatos habent.
10. Quid debeant
observare abbates.
11. Quid observare debeant praepositi.
[1110D] 12. Quid debeant
observare decani.
13. Quibus diebus se congregent ad collectam
fratres.
14. Qualiter debeant abbates esse solliciti erga
excommunicatos.
15. Qualiter monasteria virorum ac puellarum
custodiri debeant.
16. Quales fratres debeant cum sororibus uno in
monasterio habitare.
17. Qualis debeat esse
consuetudo salutandi in monasterio virorum ac puellarum.
18. Ut non recipiantur
in monasterio nisi qui radicitus omni facultate nudati sunt.
19. Quid in monasterio
debeant observare, qui peccata graviora in saeculo commiserunt.
20. Quid observandum sit
de monachis, qui a proprio monasterio per vitium dilabuntur.
Expliciunt capitula.
INCIPIT REGULA S. FRUCTUOSI.
CAPUT PRIMUM. Ut nullus praesumat suo arbitrio monasteria facere, nisi communem collationem consuluerit, et hoc episcopus per canones et regulam confirmaverit. Solent enim nonnulli ob metum gehennae in suis sibi domibus monasteria componere, et cum uxoribus, filiis, et servis, atque vicinis, cum sacramenti conditione in unum se copulare, et in suis sibi, ut diximus, villis et nomine martyrum ecclesias consecrare, et eas falso nomine monasteria nuncupare. Nos tamen haec non dicimus monasteria, sed animarum perditionem, et Ecclesiae subversionem. Inde surrexit haeresis et schisma, et grandis per monasteria controversia. Et inde dicta haeresis, eo quod unusquisque suo quid placuerit arbitrio eligat; quod elegerit, sanctum sibi hoc putet, et verbis mendacibus defendat. Hoc tales ubi reperitis, non monachos, sed hypocritas et haereticos, esse credatis. Et hoc optamus, et omnino vestram sanctitatem quaesumus, cum talibus nullam conversationem jubemus habeatis, neque eos imitemini. Et quia suo arbitrio vivunt, nulli seniorum volunt esse subjecti, et nil de propria substantia pauperibus erogant, sed adhuc aliena, quasi pauperes, rapere festinant, ut cum uxoribus et filiis plus quam cum in saeculo erant lucra conquirant. Et haec faciendo perditione animarum non curant, ut non animarum, sed corporum plus quam seculares homines emolumenta habeant, et pro suis pignoribus more luporum doleant, et de die in diem non retroacta peccata plangant; sed cum scandalo semper studio rapacitatis anhelant; et non de poena futura cogitant, sed unde uxores et filios pascant, acrius anxiantur; et cum ipsis vicinis, cum quibus prius se cum juramentis ligaverant, pro hoc tepefacti cum grandi jurgio et discrimine se ab invicem separant; et res quas ante per imaginariam charitatem expendendas communiter miscuerant, non jam simpliciter, sed cum exprobratione unus alteri raptat. Quod si aliqua ex illis imbecillitas apparuerit, propinquos, quos in saeculo reliquerunt, cum gladiis, et fustibus, ac minis sibi adjutores adducunt, et qualiter haec disrumpant in prima dudum conversatione excogitant. Et vulgares et ignari cum sint, talem praeesse sibi abbatem desiderant, ut ubi se voluerint convertere, quasi cum benedictione suas voluntates faciant, et quidquid eis placuerit dicere, dicant; et alios more instigationis dijudicant, et servos Christi dente canino dilaniant; et hoc agunt, ut semper cum saecularibus et hujus mundi principibus commune consortium habeant, et amatores mundi cum mundo diligant, qualiter immundi cum mundo pereant. Tali se saepe exemplo taliter alios vivere invitant, et infirmis mentibus offendiculum parant. De talibus Dominus in Evangelio ait: Cavete a falsis fratribus, qui veniunt ad vos in vestibus ovium, intrinsecus autem sunt lupi rapaces: a fructibus eorum cognoscetis eos, quia non potest arbor mala fructus bonos facere (Matth. VII). In fructu operationem dixit, in foliis verbum. Et ut eos in opere cognoscatis, verba illorum pensare potestis, quia, cupiditatis face succensi, non possunt Christi pauperibus adaequari. Christi vero pauperes hanc habent consuetudinem, nihil in hoc mundo cupiunt habere, ut possint Deum et proximum perfecte diligere. Et qualiter supradictos lupos possint evadere, Dominum cognoverunt dicentem: Ecce mitto vos, sicut oves in medio luporum. Non portetis sacculum, neque peram (Matth. X). Proinde Christi servus, qui cupit esse verus discipulus, nudam crucem ascendat nudus, ut mortuus sit saeculo, Christo vivat crucifixo. Et postquam deposuerit corporis sarcinam, et hostem viderit trucidatum, tunc se putet devicisse mundum, et cum sanctis martyribus aequiparasse triumphum.
CAPUT II. Ut presbyteri saeculares non praesumant absque episcopo, qui per regulam vivit, aut consilio sanctorum Patrum, per villas monasteria construere Solent nonnulli presbyteri simulare sanctitatem, et non pro vita aeterna hoc facere, sed amore mercenariorum Ecclesiae deservire; et sub praetextu sanctitatis divitiarum emolumenta sectari; et non a Christi amore provocati, sed a populi vulgo incitati, dum formidant suas perdere decimas, aut caetera lucra relinquere, conantur quasi monasteria aedificare. Et non more apostolorum hoc faciunt, sed ad instar Ananiae et Saphirae. De ipsis ait beatus Hieronymus. Non res suas pauperibus erogaverunt, non per exercitum in monasterio laboriosam vitam duxerunt; non mores suos reprehenderunt, ut assidua meditatione corrigerentur. Non fleverunt, non in cinere et cilicio corpus versaverunt; non poenitentiam peccatoribus praedicaverunt, ut cum Baptista Joanne dicerent: Poenitentiam agite, appropinquavit enim regnum coelorum (Matth. III); non Christum imitati fuerunt, qui dixit: Et non veni ministrari, sed ministrare (Matth. X); et: Non veni voluntatem meam facere, sed Patris (Joan. VI). Et de cathedra iste quando ducitur ad cathedram, id est, de superbia, praeesse isti desiderant fratribus, non prodesse; et cum sua timide reservant, aliena concupiscunt, quia non dispensant; et praedicant quod ipsi non observent; et cum episcopis, saecularibus principibus terrae, vel populo, communem regulam servant; et ut sunt Antichristi discipuli, contra Ecclesiam latrant; et quibus machinamentis eam disrumpant, arietes fabricant; et cum inter nos venerint, dimerso capite gressu tenui sanctitatem simulant. Hi sunt hypocritae, qui aliud sunt, et aliud esse videntur, ut stulti qui eos viderint, imitentur. Ipsi fures et latrones, Dominica voce attestante; qui non per ostium, quod est Christus, sed disrupto pariete Ecclesiae per murum praecipitati ingrediuntur (Joan. X); et si aliquis fidelium recte vivere cupit, eis obstaculum faciunt, ut possunt, non profectum. De talibus Dominus ait: Vae vobis, Scribae et Pharisaei, caeci hypocritae, qui clauditis regnum coelorum; nec vos intratis, nec alios permittitis intrare (Matth. XXIII). Hi tales sicut de suis lucris, sic de nostris gratulantur detrimentis; et quod non audierunt adversum nos quid falsum proferant, omni contentione componunt, et quod non facientes cognoscimus, qui in crimine deprehensi publice per plateas annuntiantes, defendunt; et qui nobis a monasterio proprio vitio delabuntur, ab ipsis ovando suscipiuntur, tuentur, et defenduntur; et cum sint monasteriorum desertores; plerique ex ipsis qui nos detrahunt ab illis optime honorantur, et, quod nefas est dicere, honoribus cumulantur. Hos tales cum videritis, melius odium quam consortium habeatis, de talibus Propheta ait: Nonne qui te oderunt, Deus, oderam illos? perfecto odio oderam illos, et inimici facti sunt mihi (Psal. CXXXVIII).
CAPUT III. Qualis debeat eligi abbas in monasterio. Primum praevidendus est abbas, vitae sanctae institutione duratus, non conversatione novellus; sed qui per diuturnum tempus in monasterio sub abbate desudans inter multos est comprobatus, et non habet haereditatem in saeculo; sed in toto Israel absque sorte in terra repromissio est verus Levita, ut pars haereditatis meae Dominus libera cum Propheta voce dicat (Psal. XV); in tantum, ut omnem causandi usum radicitus a suo corde repellat; et si fas fuerit, per nullam occasionem in judicio cum hominibus contendat; sed si quis eum incitaverit, et tunicam tulerit, qualiter contendat ad vocem continuo dominicam, et pallium relinquat (Matth. V). Si certe aliquis insecutor monasterii accesserit, et aliquid auferre conatus fuerit, et per vim tollere voluerit, uni de laicis causam injungat, et ipsi fidelissimo Christiano, quem vita bona commendat, et fama mala non reprobat; qui et res Monasterii absque peccato judicet, et quaerat; et si usus jurandi est, hoc faciat sine juramento et poena; et non tantum pro rerum lucro, sed ut persecutorem humilem et mansuetum ad veniam postulandam reducat. Quod si persecutor in sua perseveraverit contumacia, et plus lucra dilexerit, quam animam, statim causator cum eo contendere dimittat. Abbas vero absque ullo usu causandi, et eraso rancore stomachi, simpliciter in monasterio cum suis monachis vivat, et nullam cum saecularibus causandi licentiam habeat.
CAPUT IV. Quales monachi recipiantur
in monasterio. Monachi, qui ob religionis obtentum monasterium ingredi petunt,
primum ante fores tribus diebus et noctibus excubent, et ex industria jugiter ab
hebdomadariis exprobrentur; quibus diebus peractis, postmodum interrogentur,
utrum liberi sint an servi. Quod si servi sunt, non recipiantur, nisi libertatem
a proprio domino prae manibus attulerint praesentandam, caeteri vero sive liberi
sive servi sint, divites an pauperes, conjugati an virgines, stulti an
sapientes, inscii an artifices, infantuli an senes, si quispiam horum fuerit,
acrius percunctentur, utrum recte abrenuntiaverint, an non; si omnia fecerunt
quae in Evangelico voce veritatis audierunt, quae ait: Qui non renuntiaverit
omnibus quae possidet, meus non potest esse discipulus (Luc. XIV). Et illud quod
dives quondam adolescens, qui omnia quae in lege praecepta sunt, se implesse
jactabat, ad quem Dominus ait: Si vis esse perfectus, vade, vende omnia quae
habes, et da pauperibus; et veni, sequere me; et habebis thesaurum in coelo
(Matth. XIX). Iterum ad eum Dominus loquitur: Qui vult esse perfectus? Qui cum
apostolis patrem et matrem, reteque et naviculam dimittit. Et qui omnia dixit,
nihil de propria facultate reservari mandavit; et non cuilibet, sed cuncta
Christi pauperibus erogavit; et non dedit patri, non matri, non fratri, non
propinquo, non consanguineo, non filio adoptivo, non uxori, non liberis, non
Ecclesiae, non principi terrae, non servis, exceptis libertates confirmandas.
Cumque ita, ut diximus, fuerit sciscitatus, postmodum in ultimo gradu
recipiatur. Quod si horum, quos supra diximus, more pietatis vel unum nummum
alicubi male abrenuntians reliquit, statim eum foras repelli mandamus, quia non
eum in apostolorum numero, sed Ananiae et Saphirae sequacem videmus. Sciatis eum
non posse in monasterio in mensuram venire monachi, neque ad paupertatem
descendere Christi, neque humilitatem acquirere, neque obediens esse, neque
ibidem perpetuo perdurare; sed cum aliqua occasio pro aliquo a suo abbate
monasterii distringendi aut emendandi accesserit, continuo in superbiam surgit,
et acediae spiritu inflatus, monasterium fugiens derelinquit.
CAPUT V. Qualiter
debeant monachi subditi esse suo abbati. In tantum debent monachi praeceptis
obedire majorum, sicut Christus Patri obediens fuit usque ad mortem: quod si
aliter fecerint, sciant se viam quam quaerebant perdidisse. Nemo vadit ad
Christum, nisi per Christum. Proinde monachi talem sibi debent facere
consuetudinem, per quam a tramite recto nullatenus possint deviare. Primum
discant voluntates proprias superare, et nihil suo arbitrio vel minimum aliquid
agere; nihil loqui nisi ad interrogata, et cogitationes de die in diem nascentes
cum jejunio et oratione expellere, et suo abbati nunquam celare. Et quidquid
fecerint, absque murmuratione faciant, ne, quod absit, murmurando ea sententia
pereant, qua perierunt ii qui in deserto murmuraverunt (Num. XI seq.). Illi
perierunt manna manducando, et isti in monasterio murmuratores Scripturas
recitando. Illi manna manducando mortui sunt, et isti scripturas legendo et
audiendo spirituali fame quotidie moriuntur. Illi murmurando terram
repromissionis non intraverunt, et isti murmurando paradisi promissionis terram
non ingrediuntur. Grande malum, de Aegypto exire, mare transvadasse, tympanum
cum Moyse et Maria, Pharaone submerso, tenuisse, manna manducasse, et terram
repromissionis non intrasse: malum pejus, de Aegypto istius saeculi exire, mare
baptismi cum poenitentiae amaritudine quotidie pergere, tympanum pulsare, id
est, carnem cum Christo crucifigere, et manna, quod est coelestis gratia,
manducare; et coelestis regionis terram non intrare. Timendum est ergo,
charissimi fratres, et cogitandum, et praevidendum, qualem viam arripere
debeant, qui per Christum ad Christum ire desiderant, et liquide audiant quod
observare debeant. Obedientes sint abbati usque ad mortem; in tantum, ut nullam
propriam faciant voluntatem, sed Patris. Nihil tam charum Deo habetur, si
voluntas propria frangatur. Hinc Petrus ait: Nos qui dimisimus omnia, et secuti
sumus te, quid nobis erit? Non solum dixit: Dimisimus omnia, quid nobis erit?
sed addidit: Secuti sumus te (Matth. XIX). Multi omnia dimittunt, sed Dominum
non sequuntur. Quare? quia non patris, sed suam voluntatem faciunt. Qui vult
ergo arctam et angustam viam invenire, et eam sine offendiculo pergere, et
pergendo non perdere, et non perdendo ad Christum pervenire, prius discat
voluntates proprias superare, et nihil quod propria voluntas corporis quaesierit
facere, et in Patris obedientia usque ad finem vitae perseverare. Haec proprie
via arcta et angusta, quae ducit ad vitam.
CAPUT VI. Qualiter debeant viri cum
uxoribus ac filiis absque periculo vivere in monasterio. Cum venerit quisquam
cum uxore vel filiis parvulis, id est, infra septem annos, placuit sanctae
communi regulae ut tam parentes quam filii in potestatem se tradant abbatis, qui
et ipse abbas omni sollicitudine quid observare debeant rationabiliter eis
disponat. Primum nullam corporis sui potestatem habeant, neque de cibo aut
indumento recogitent; neque facultates aut villulas, quas semel reliquerunt,
ulterius possidere praesumant; sed tanquam hospites et peregrini subjecti in
monasterio vivant; et neque parentes solliciti sint pro filiis, neque filii pro
parentibus. Neque communem confabulationem habeant, excepto si non auctoritas
prioris praeceperit. Illos tamen parvulos, quos adhuc in crepundia videmus
tenerculos, propter misericordiam concessam habeant licentiam, quando voluerint,
ad patrem aut matrem pergant, ne fortasse parentes pro ipsis in vitio
murmurationis cadant; quia solet pro eis grandis in monasterio murmuratio
evenire. Sed inter utrosque foveantur, quousque quantulumcunque regulam
cognoscant, et semper instruantur, ut sive sint pueri, sive puellae, monasterio
provocentur ubi habitare futuri erunt. Et qualiter ipsi infantes in monasterio
nutriantur, planam ostendimus viam, si Dominus dederit commeatum. Eligatur
cellarius bonae patientiae probatus, quem communis elegerit collatio, et ab omni
excusetur monasterii servitio, et coquinae officio, ita ut semper cellarium
teneat, propter ipsos parvulos, senes, infirmos, vel hospites. Et si major
fuerit congregatio, junior ei detur pro ipso servitio discurrendo, qualiter ipsi
infantes ab ipsius imperio ad horas congruas copulentur, et accipiant alimentum.
A sancto Pascha usque octavo Kalendas Octobris manducent per singulos dies
quatuor vices. Ab octavo Kalendas Octobris usque ad Kalendas Decembris tres
vices, a Kalendis Decembribus usque ad sanctum Pascha in potestate sit ipsius
cellarii. Caeterum vero sic instruantur, ut absque benedictione et imperio nihil
in ore suo mittere debeant: qui et ipsi infantes suum habeant decanum, qui plus
de eis intelligit, ut regulam super eos observet; et ab eo semper admoneantur,
ne aliquid absque regula faciant aut loquantur, aut certe in mendacio, furto,
vel perjurio deprehendantur. Quod si in aliquo quae diximus deprehensi fuerint,
continuo ab ipso suo decano virga emendentur. Et ipse cellarius eis pedes et
vestimenta lavet; et qualiter in sanctitate proficiant, cum omni intentione
edoceat, ut a Domino plenam remunerationem accipiat, et veritatis praecepta
dicentis audiat, qui ait: Sinite parvulos venire ad me, ne prohibeatis eos,
talium enim est regnum coelorum (Matth. IX).
CAPUT VII. Qualiter infirmi in monasterio debeant teneri. Infirmi quolibet morbo defessi in una jaceant domo, et uni, qui aptus est delegentur; et tanto ministerio foveantur, ut nec propinquorum affectus, nec urbium delicias requirant; sed quod necesse habuerint, cellarius et praepositus praevideant. Ipsi vero infirmi tanta sollicitudine admoneantur, ut de ore eorum nec quantuluscunque vel levis sermo murmurationis procedat, sed in sua infirmitate cum hilari mente sine intermissione, et ablata murmurationis occasione, et vera cordis compunctione, semper Deo gratias agant; et frater qui eis ministrat, nullo pacto offendere audeat. Quod si aliquis, ut diximus, ex ore eorum murmurationis processerit scrupulus, ab abbate increpentur, et ne talia supradicta facere praesumant, admoneantur, ita ut ille eos accuset, qui hoc ministerium injunctum habet.
CAPUT
VIII. Qualiter debeant senes gubernari in monasterio. Solent plerique novitii
senes venire ad monasterium, et multos ex his cognoscimus necessitatis
imbecillitate polliceri pactum, non ob religionis obtentum. Cum tales reperti
fuerint, acrius necesse est arguantur; et inter caetera instrumenta nisi ad
interrogata non loquantur. Habent enim et ipsi consuetudinem mores pristinos
nunquam abhorrere, et ut olim fuerunt docti, vanis fabulis evagari. Et cum forte
ab aliquo fratre spiritali corriguntur, continuo in iracundiam prosiliunt, et
per diuturnum tempus tristitiae morbo stimulantur, et a rancore malitiae penitus
non desistunt. Et cum frequenter et immoderate in tali vitio dilabuntur,
tristitia cum deserit, solita consuetudine in fabulis et risu frena laxantur.
Proinde cum tali cautione in coenobio introducuntur, ut die noctuque non fabulis
evagentur, sed in singultu et lacrymis, cinere et cilicio versentur, et
retroacta peccata cum gemitu cordis poeniteant, et poenitenda ulterius non
committant. Et quantum habuerunt in peccando pravae suae mentis intentionem,
duplum habeant in lamentando plenam devotionem. Quia per septuaginta et eo
amplius annos abrupte peccaverint, et ideo congruum est ut arcta poenitentia
coerceantur, quia et medicus tanto profundius vulnera abscindit, quantum
putridas carnes videt. Tales ergo per poenitentiam veram corrigantur, ut si
noluerint, excommunicatione continuo emendentur. Quod si bis septies admoniti ab
hoc vitio non fuerint emendati, deducantur in conventu majorum, et ibidem denuo
discutiantur, et si se corripere non permiserint, foras projiciantur. Eos vero
senes, quos quietos, simplices, humiles, et obedientes, in oratione frequentes,
et tam propria quam aliena peccata deplorantes, et quotidie de vita
periclitantes, et Christum semper in ore habentes, et si secundum vires otio non
vacantes, et non suo, sed majorum arbitrio pendentes, et propinquitatis affectum
perfecte deserentes, et cuncta quae possident, non suis, sed Christi pauperibus
erogantes, et nihil sibimet reservantes, et dilectionem Dei et proximi tota
mente et fortitudine tenentes, et die noctuque in lege Domini meditantes esse
cognoscimus, pia miseratione sicut infantulos foveri, sicut patres honorari
mandamus, ita ut a pistrino et coquinarum vice excusentur, et ab agro et duro
labore quieti vacent, excepto quod aliqua leviora opera eis injungantur, ne
fessa aetas ante tempus frangatur: cibi tamen quibus reficiantur, teneri et
molles ex industria ab hebdomadariis coquantur, et carnes et vinum propter
imbecillitatem moderate eis praebeantur; et omnes ad edendum in una mensa
copulentur, aequaliter cibo et potu uno reficiantur. Vestimentum vero et
calceamentum sic eis praebeantur, ut absque foco frigoris ab eis asperitas
arceatur.
CAPUT IX. Qualiter debeant vivere, qui greges monasterii delegatos
habent. Qui greges monasterii accipiunt alendos, tantam sollicitudinem super eos
gerere debent, ut nulli damnum in frugibus inferant, et tanta vigilantia
astutiaque sollicitentur, ne a bestiis devorentur, ut fragosa et abrupta montium
et inaccessibilia vallium prohibeantur, ne ad praecipitium defluant. Quod si per
incuriam, aut pastorum desidiam, ex supradictis aliqua provenerit negligentia,
continuo pedibus seniorum provolventes, et tanquam gravia peccata deplorantes,
dignam pro culpa perdiu agant poenitentiam, qua peracta supplices recurrant ad
veniam; aut si parvuli sunt, virga emendationis accipient censuram. Et tali
delegentur probatissimo, qui et in hoc servitio aptus fuit in saeculo, et eos
custodire desiderat bono animo, ut nunquam de ore ejus procedat vel levis
murmuratio. Sed et parvuli per vicissitudines ei dentur juniores, cum quibus
ferre possit ipsum laborem. Et sic eis praebeatur vestimentum et calceamentum,
quantum necesse est ad suffectum. Et pro servitio unus tantum quem diximus, non
tamen omnes in monasterio inquietentur. Et quia solent nonnulli qui greges
custodiunt murmurare, et nullam se pro tali servitio putant habere mercedem, cum
se in congregatione orantes et laborantes minime vident, audiant quid dicunt
Patrum regulae, tacentes recogitent: et Patrum exempla praecedentium
recognoscentes sibimetipsis denuntient, quia patriarchae greges paverunt, et
Petrus piscatoris gessit officium, et Joseph justus, cui virgo Maria desponsata
exstitit, faber lignarius fuit. Proinde isti non debent despicere quas delegatas
oves habent, quia exinde non unam, sed multas consequuntur mercedes, inde
recreantur parvuli, inde foventur senes, inde redimuntur captivi, inde
suscipiuntur hospites et peregrini. Et insuper vix tribus mensibus per pleraque
monasteria abundaretur, si sola quotidiana fuissent paximatia in hac provincia
plus omnibus terris laboriosa. Quamobrem qui hoc servitium habuerit injunctum,
cum hilaritate cordis obediat, et certissime credat quod obedientia a quovis
periculo liberat, et magnum sibi ante Deum praeparat fructum, sicut et
inobediens incurrit animae detrimentum.
CAPUT X. Quid debeant observare abbates Primum horas canonicas, id est, primam, missis operariis in vineam; tertiam, sanctum Spiritum in apostolos descendisse; sextam, Dominum in crucem ascendisse; nonam, spiritum emisisse; vesperam, David cecinisse, dicens: Elevatio manuum mearum sacrificium vespertinum (Psal. CXL); mediam noctis, quia ea hora clamor factus est: Ecce sponsus venit, exite obviam ei (Matth. XXV), et ut ea hora cum ad judicium venerit, non nos dormientes sed vigilantes inveniat; gallicinium, Christum a mortuis resurrexisse. Has horas canonicas ab Oriente usque in Occidentem catholica, id est, universalis indesinenter celebrat Ecclesia. Proinde ergo abbates per monasteria tota mentis intentione, cum fletu et cordis contritione, ablata laboris aut itineris occasione, cum omni monachorum congregatione celebrare debent. Et ubi eis properandi fuerit necessitas, et horarum cognoverint metas, continuo humo prostrati indulgentiam a Domino supplices petant, et suis horis peculiaribus, id est, secunda, quarta, quinta, septima, octava, decima et undecima, orare non pigeant, qualiter septem et octo Salomonis congruat dictum: Da partem septem nec non et octo (Eccle. XI), ut per septiformis gratiae Spiritum, et octo beatitudines, ac resurrectionis diem, liberis gressibus per scalam Jacob, Christo sibi desuper innitente, quindecim gradibus coeli conscendere valeant regionem. Secundo, ut per capita mensium abbates de uno confinio uno se copulent loco, et mensuales litanias strenue celebrent, et pro animabus sibi subditis auxilium Domini implorent. quia de ipsis in tremendo judicio cum grandi discussione sperent se Deo reddere rationem. Tertio, qualiter vivere debeant, ibi disponant; et tanquam a senioribus comprehensi ad cellas revertantur subplacitati. Quarto, retroacta sanctorum Patrum per scripturas sciscitantes revolvant, ut ab ipsis quod facere debeant agnoscant, ut intus ac foris, ante et retro, plenam mentem oculis habeant, ne, quod absit, in aliquam haeresin devolvantur, et pereant. Pro hoc ergo semper in communi concilio fratrum aequa lance tanquam in penso persistant, ut praeterita recordando, et futura providendo, et praesentia examinando, haeresum non patiantur stimulos. Quinto, ut cum fratribus advenientibus hospitibus et peregrinis in una mensa communiter vivant, quia de ipsis Dominus ait: Hospes eram, et collegistis me (Matth. XXV). Sexto talem sibi consuetudinem debent facere abbates, ut omnem cupiditatem et avaritiam a se radicitus arceant. Si hoc malum non esset, idolorum servitutem eam Apostolus non dixisset (Galat. LI). Et per hoc virus monachi cognoscimus mentem sauciari; et a nullo vitio penitus unquam poterit liber esse, qui tali consuetudinis vinculo fuerit obligatus; et in Dei et proximi dilectione nunquam erit firmatus, quia hoc quod in saeculo concupiscimus, sine dubio proximis invidemus. Unde et Patres sancti Spiritu sancto repleti, ut possint Deum et proximum perfecte diligere, studuerunt in hoc mundo nihil habere. Et quia sine aliquo esse possumus, ipsum debemus habere, quod nos non pigeat, cum necesse fuerit, egenti proximo reddere, et a charitate Dei et proximi dilectione nunquam animam relaxare: cujus videlicet fortitudo charitatis vera sanctae Ecclesiae voce laudatur, cum per Canticorum Canticum dicitur: Valida est ut mors dilectio (Cant. VIII). Virtuti etenim mortis dilectio comparatur, quia sine dubio mentem quam semel coeperit a delectatione mundi funditus occidit. Tales ergo debent abbates esse, ut possint Deum et proximum perfecte diligere, oculos laxos a concupiscentia mala istius saeculi habere, quale in paradiso habuit Adam ante transgressum.
CAPUT XI. Quid
debeant observare praepositi in monasterio. In potestate habeant praepositi
omnem regulam monasterii. Et tales praepositi eligantur, quales et ipsi abbates
dignoscuntur, ut abbatum curarum onera per eos subleventur. Et hoc sibi proprium
vindicent abbates cibi ac vestimenti, quod ab ipsis ministrarum acceperint; et
excepto in adventu fratrum, et languoris necessitate, delicatiores cibos non
audeant edere abbates, nisi tales quales et fratres. Omnem vero monasterii
substantiam praepositi accipient dispensandam; et si quispiam captivorum aliquid
alimenti petierit abbatem, et pro quacunque causa, ipse praepositus hoc
provideat, et ut abbas nullum laborem habeat, exceptis quae supra diximus, omni
intentione sollicitudinem gerat; excommunicandi tamen causam sicut abbas, sic
praepositus habeat. Et quod per singulos menses expensum fuerit, per omnium
capita mensium rationem suo abbati faciat, et hoc cum tremore, et simplicitate,
et vera cordis humilitate, tanquam redditurus Domino rationem. Et quod fecerit,
semper in arbitrio pendeat abbatis; nihil de sua temeritate praesumat, ne, quod
absit, in morbum vanae gloriae cadat. Et non prodigus, sed discretus intra
Christi familiam dispensator piusque gubernator ac optimus semper accedat, et
evangelicum documentum observans, Dominumque dicentem, qui ait: Quis putas est
fidelis servus et prudens, quem constituit Dominus super familiam suam, ut det
illis cibum in tempore. Beatus ille servus, quem cum venerit Dominus invenerit
sic facientem: Amen dico vobis, quoniam super omnia bona sua constituet eum
(Matth. XIV).
CAPUT XII. Quid debeant observare decant Decani, qui super
decanias sunt constituti, tantam sollicitudinem gerant super quos delegatos
habent fratres, ut nullas proprias faciant voluntates. Non loquantur nisi
interrogati; suo arbitrio nihil faciant nisi mandati; alibi non pergant, non
ordinati; seniores timeant, ut dominos; ament ut parentes; faciant quidquid ab
eis imperatum acceperint; credant sibi salutare quidquid illi praeceperint, si
hoc sine murmuratione cum hilaritate, et taciturnitate fecerint, dicente Moyse:
Audi Israel, et tace (Deut. XXVII). Unus alterius onera portate (Galat. VI); et
nemo neminem judicet; nemo neminem detrahat, quia scriptum est: Omnis detractor
eradicabitur. Unus ab alio quod non habet accipiat; unus ab alio discat
humilitatem; unus ab alio charitatem, unus ab alio patientiam; unus ab alio
silentium; unus ab alio mansuetudinem. Comedant sine querela quidquid eis
appositum fuerit; vestiant quod acceperint. Non celent fratres Decanis suis
quidquid per singulos dies cogitaverint. Decani vero sint eis quasi rectores et
custodes, tanquam pro ipsis rationem Domino reddituri. Negligentias cunctorum
ipsi praevideant, et emendandi potestatem habeant; et quod ipsi non valuerint
emendare, praeposito non morentur accusare. Qui et ipsi praepositi sic hoc
districte et rationabiliter agant, ut abbates suos nullo modo praesumant
inquietare, excepto quod utrique non valuerint accelerare. Et in hoc unus alteri
tantam humilitatem habeat, ut nunquam ullus ullum offendat; sed unus in altero
tanquam in penso persistat, id est, juniores in decanis, decani in praepositis,
praepositi in abbatibus: unus alium portans, tanquam in muro lapides quadrati,
Apostolo attestante, sicut supra: Unus alterius onera portantes, sic
adimplebitis legem Christi (Galat. VI).
CAPUT XIII. Quibus diebus se congregent
ad collectam fratres. Omnes decani a suis praepositis admoneantur, ut cuncti
fratres a minimo usque ad maximum diebus Dominicis in monasterio uno loco
congregentur, ita ut ante missarum solemnia sollicite ab abbate percunctentur,
ne fortasse aliquis adversus aliquem odio livoris stimuletur, aut malitiae
jaculo vulneretur, ne intestinum virus quandoque aperte in superficiem cutis
perrumpat, et inter palmarum fructus myrrhae amaritudo demonstretur. Primum ergo
ipsi abbates cum suis praepositis atque decanis semetipsos discutiant, et ad
instar suos juniores subditos arguant; et omne malitiae fermentum praedictis
diebus radicitus a suo corde evellant. Solent nonnulli pro suis uxoribus atque
filiis, aut etiam quibuscunque propinquis curam habere more pietatis. Plerique
vero qui non sunt in talibus implicati, pro alimento sunt solliciti. Alii vero
tristitiae morbo interius consumuntur, et tanquam vestimentum a tinea
intrinsecus mentis suae aviditate devorantur, et cum ipso rancoris languore
delabuntur in desperationem. Alii namque spiritu fornicationis acrius
inflammantur, et saepe tali stimulo carnis incitati, interiori oculo caecati
captivi ducuntur, vinculo perditionis ligati. Alii acediae spiritu inflati otio
et somno vacare cupiunt, et curiosis fabulis sollicitantur, et, quod pejus est,
a proprio Monasterio se auferre disponunt. Alii vanae gloriae elationis telo in
diversis partibus confodiuntur; et alii alia defendentes, et suas causas
magnificantes, dum nolunt Christi pauperibus similes esse, unusquisque in vanis
istis cogitationibus elabuntur, et quasi nil a Deo acceperint de propriis
viribus extolluntur; et cum laudatores non inveniunt, ipsi sibi in suis laudibus
prosiliunt. Alius de genealogia, et de sua gente fatetur esse principes: alius
de parentibus, alius de germanis, alius de cognatis, alius de fratribus et
consanguineis, et idoneis, alius de divitiis, alius de specie juventutis, alius
de bello fortitudinis, alius de perlustratione terrarum, alius de artificio,
alius de sapientia, alius de assertionis eloquentia, alius de taciturnitate,
alius de humilitate, alius de charitate, alius de largitate munerum; alius de
castitate, alius de virginitate, alius de paupertate, alius de abstinentia,
alius de orationum frequentia, alius de vigilantia, alius de obedientia, alius
de abrenuntiatione rerum, alius de legendo, alius de scribendo, alius de voce
modulationis. Haec omnia, quae supra perstrinximus, unusquisque dum aliquoties
talia non jussi immoderate loquuntur, toties in elationem vanae gloriae
delabuntur, et ex ipso morbo, dum quod dicunt vindicare contendunt, in superbiam
praecipitantur. Propter hoc ergo jugiter jubemus in collecta fratres adesse, et
non plusquam septem dies interponere, et per omnes dies Dominicos mores
pristinos et vitia emendare. Et quis in quo deprehensus fuerit, contra ipsum
vitium debet pugnare, in quo se cognoverit certamen habere. Et quod fortasse ab
aliis deprehenditur, absque verecundia debet manifestare, qui hoc patitur. Quod
si minime fecerit, non se putet effugere diabolum; nec se aestimet victorem, sed
victum. Quod si manifestaverit, et se per poenitentiam aut flagella emendaverit,
continuo hostem in foveam praecipitabit et impellet
CAPUT XIV. Qualiter debent
abbates esse solliciti erga excommunicatos. Cum excommunicatur aliquis pro
culpa, mittatur solitarius in cellam obscuram, in solo pane et aqua, ut in
vespera, post coenam fratrum, medium accipiat paximatium, et non ad satietatem
aquam, et hoc ab abbate exsufflatum, non sanctificatum. Absque ullo solatio vel
colloquio fratrum sedeat, nisi quem abbatis, vel praepositi, cum eo praeceperit
auctoritas ut loquatur. Indutus tegmine raso aut cilicio, seminudus atque
discalceatus opus monasterii exerceat excommunicatus. Si biduana vel triduana
fuerit excommunicatio ejus, mittat senior qui eum excommunicavit unum de
majoribus, quem probatum habet, qui eum verbis contumeliosis increpet, quod non
ob religionis venerit occasionem, nec pro Christi amore, nec gehennae pavore,
sed simplicium fratrum facere disturbationem. Si haec ille patienter tulerit, et
de ore ejus nulla iracundia vel murmuratio proruperit, simplicitas mentis et
humilitas apparuerit; sic increpator absque immutatione verborum quod in eo
praeviderit abbati renuntiet. Abbas vero sollicite et prudenter tractet, utrum
veram, an imaginariam habeat patientiam, per quam possit se ad fratrum
reconciliare charitatem. Secundo ejusdem meriti senem probatum ad exprobrandum
eum mittat, et quod primitus audivit, non facile credat. Cumque tertio ita
fecerit, et pari convitio increpatus fuerit; et in priore promissionis patientia
excommunicatus perduraverit, et hoc abbas per tres testes probaverit, post haec
eum ejici jubeat, et sic praesentatum per se increpet, coram conventu fratrum.
Cum ita quarto fuerit tentatus, et in humilitate fuerit probatus, et fortis
fuerit ut ferrum inventus, postmodum ecclesiam ingrediatur, et cingulum in
manibus gestans, abbatis vel fratrum pedibus cum lacrymis provolvatur; et cum
singultu et gemitu genibus humo properando a cunctis veniam accipere mereatur;
et ne talia poenitenda ultra committat admoneatur; et post haec osculatus ab
abbate in suo gradu recipiatur. Si certe, ut supra diximus, aliquis
excommunicatus in prima interrogatione querulosus, vel murmurans apparuerit, et
suas sententias superbe, vel importune vindicaverit, et hoc senior manifestum
esse cognoverit, usque in diem tertium maneat excommunicatus, ita ut nullus cum
eo loquatur. Cum tertio vero die ita sciscitatus, et in superbia qua diximus,
fuerit deprehensus, eousque ergastulo coarctatus perseveret, donec omnem
arrogantiam superbiae deneget. Quod si in malo perseverans perduraverit, et
propria voluntate poenitentiam agere noluerit, et saepe ac saepe contumax et
murmurator patule contra seniorem vel fratres in facie perstiterit, et cum
propinquis se vindicare maluerit, in collationem deductus exuatur monasterii
vestibus, et induatur quas olim adduxerat saecularibus, et cum confusionis nota
a monasterio expellatur, ut caeteri emendentur, dum fortasse solus tali
correptione ille delinquens corrigitur.
CAPUT XV. Qualiter monasteria virorum ac
puellarum se custodire debeant. Placuit sanctae communi regulae ut monachi cum
sororibus uno monasterio habitare non audeant, neque oratorium commune habere
praesumant, sed nec conclavi uno vel tecto quivis prae gravi necessitate manere
communiter queant, ablata omni excusationis occasione. Sic ergo observare
debeant, ut ipsi monachi cum sororibus, quas habent tuendas, nunquam uno
conclavi vel convivio edendi licentiam habeant; neque in communi labore opus
injunctum exerceant, sed si accesserit ut unus sit aeger, divisos terminos
teneant, et uterque bonos custodes; in tanto silentio hoc facient, ut una
classis cum altera inter se voces non mittant, exceptis recitatione et
cantilenae modulatione, aut certe gemitum aut suspirium utriusque cum suis
habeant. Tanta ibique debet esse astutia, quantum fur nocturnus in pectore
nostro Christum occidere festinat, et non corpora, sed animas jugulare
desiderat. Quamobrem tali cautione firmamus hanc regulam, ut nunquam solus cum
sola fabulet: quod si fecerint, sciant se rumpere Patrum instituta, et cordis
vitalia mortis infixisse sagittam. Pro hoc paradisi perditur vita, et supplicio
tartari adipiscitur jactura. Mihi credite, non potest toto corde habitare cum
Domino, qui mulierum saepe accessibus copulatur. Per mulierem quippe aucupatus
est serpens, id est diabolus, primum nostrum parentem. Et quia non Deo, sed
diabolo exstitit obediens, continuo carnis injuriam sensit. Et ob hoc ergo hanc
passionem filii sentimus, de qua parentes a paradisi gaudiis captivatos esse
cognoscimus. Circumspiciendum proinde est, et indesinenter orandum, et totis
viribus fugiendum, ne sensus nostri tali muscipula capiantur. Solus ergo cum
sola, licet in itinere se obvient, non loquatur; nulla alibi sola nisi cum
altera sibi comite dirigatur. Quod si de supra taxatis quispiam solus cum sola
fabulare deprehenditur, centum ictibus flagellorum extensus publice verberetur.
Et qui talia facere praesumit, cum cautione admoneatur, quod abusive habuerit
monachorum praecepta, et hanc secundo geminaverit culpam, verberatus denuo
carceri mancipetur; aut si poenitere noluerit, foras projiciatur.
CAPUT XVI. Quales fratres debeant cum sororibus uno in monasterio habitare. In monasterio puellarum procul a cella monachos habitare mandamus: tales praebeantur pauci et perfecti, ita ut de pluribus probati eligantur, qui et de aliquanto tempore pene in monasterio senuerunt; quos semper castitatis vita commendavit, et criminalia delicta foras ecclesiam excommunicatos stare non fecit. Tales ergo in monasterio puellarum habitare debeant, qui et eis aliquid carpentarii ministerium facient, et advenientibus fratribus hospitium debeant praeparare; et super utrosque sexus juniores quasi vasorum fiant custodes. Nullam licentiam evagandi habeant sorores, et absque benedictione abbatis deinceps cum viris osculandi aut loquendi occasionem penitus non requirant, quod si aliter fecerint, regulae subjaceant.
CAPUT XVII. Qualis debeat esse consuetudo salutandi in monasteriis
virorum puellarumve. Cum se occasio dederit ut de monasteriis virorum aliquis de
abbatibus aut monachis ad monasterium veniat puellarum, ut mos est salutandi,
non eas singulatim praecipimus, sed abbatissa primo, et sic omnis congregatio ad
salutandum eis occurrat; et hoc pro monachis dicimus qui de longinquo veniunt,
non de vicinitate habitatoribus confinium. Et cum tempus remeandi ad proprias
cellas fuerit, ipsi advenientes monachi similiter abbatissam cum suis sororibus,
sicut primum, communiter eas salutent. Has duas vices intrandi et exeundi
licentiam salutandi habere mandamus, supra facere nolumus; et hoc ipsum cum
summa verecundia et cautela, tanquam si utroque communis Dominus Christus, et
illarum sponsus, quasi in judicio de praesentia stet corporaliter. Zelotypus est
Christus, non vult domum suam facere domum negotiationis. Caeterum vero talem
consuetudinem facere mandamus, ut si in unam collationem ad audiendum verbum
salutis fratres et sorores copulatae fuerint, juxta viros sorores sedere non
audeant, sed uterque sexus divisis choris sedeat. Nullus abbatum aut fratrum se
praesumat deinceps ubicunque, absque imperio seniorum, osculum seniori
porrigere, neque in gremium sororum veluti pacto caput declinare; neque in
capite monachi, vel in vestimento, femina ad excomplanandum manus mittere
audeat. Quod si aegrotans quispiam monachorum, aut de longinquo, aut de proprio
monasterio, non praesumat in monasterio puellarum jacere, ne relevatus corpore,
animo incipiat aegrotare. Et ut beatus Hieronymus ait: « Periculose tibi
ministrat, cujus cultum semper attendis. » Ob hoc ergo omnes aegrotos monachos
in monasterio virorum jacere praecipimus; et non matrem, non germanam, non
uxorem, non filiam, non propinquam, non extraneam, non ancillam, non qualecunque
genus mulierum viris ministrare in infirmitate mandamus; sed si accesserit ut ex
supradictis aliqua cum sorbitiunculis ab abbatissa fuerit directa, sine ministro
infirmorum eum visitare non audeat, nec juxta eum manere praesumat. Eadem et de
viris esse mandamus. Nullus in praeterita castitate confidat, quia nec Davide
sanctior, nec Salomone poterit esse sapientior, quorum corda per mulieres
depravata sunt. Et ne quisquam sibi de propinquitate generis castitatis fiduciam
sumat, memor sit quod Thamar ab Ammon fratre suo aegritudinem simulante corrupta
sit. Proinde ergo cum tali castitate fratres et sorores vivere debeant, ut non
solum coram Deo, sed etiam coram hominibus bonum testimonium habeant, et
superstitibus sequacibus sanctitatis exemplar relinquant.
CAPUT XVIII. Ut non
recipiantur in monasterium nisi qui radicitus omni facultate nudati sunt.
Comperimus per minus cauta monasteria qui cum facultaticulis suis ingressi sunt
postea tepefactos cum, grandi exprobratione repetere et saeculum, quod
reliquerant, ut canes ad vomitum revocare: et cum suis propinquis quod
monasterio contulerant hoc extorquere, et judices saeculares requirere, et cum
senioribus monasteria dissipare, et per unum negligentem multos simplices
deturbatos videmus esse. Proinde solerter praevidendum est, et omni intentione
discernendum, ut tales non recipiantur, quia non pro amore Christi isti veniunt,
sed vicina morte perterriti, et infirmitatis angustia compulsi, non ob amorem
coelestem incitati, sed solummodo poenam formidantes inferni. De talibus
Apostolus ait: Qui timet non est perfectus in charitate, quoniam timor poenam
habet, sed perfecta charitas foras mittit timorem (I Joan. IV). Non sunt isti
discipuli Christi, et non in Ecclesia sunt requirendi; sed in membris
Antichristi inveniendi sunt: non sunt accolae bonae repromissionis, nec veri
Israelitae, sed de longinquo advenae proselyti; sed neque fratribus fideles,
neque in pugna inventi sunt fortes. Tales olim in Levitico Dominum cognoscimus
detestasse, et in bello ne pergerent prohibuisse: Si quis, inquit, corde pavidus
est, non egrediatur ad bellum; vadat, et revertatur ad domum suam, ne pavere
faciat corda fratrum suorum, sicut et ipse timore perterritus est (Deut. XX). De
talibus in Evangelio Veritas ait: Quam difficile est, qui pecunias habent
intrare in regnum coelorum (Matth. XIX)! Nihil enim de pristinis facultatibus
suis in eumdem locum, ubi ingredi se petit monasterium, vel ad unum nummum
recipiatur; sed et ipse manu sua cuncta pauperibus eroget; et postmodum
comprobatus, monasterium sub regula introducatur, et anno integro a cunctis
fratribus ex industria conviciis comprobatur. Et postquam probatus in cunctis
obediens fuerit, et non in plumbi natura mollitus, sed acer perduraverit, ut
ferrum, postmodum exuatur saecularibus vestibus, et induatur monasterii
religiosis simplicibus; et adnotetur in pacto cum fratribus, et vivat inter
monachos probatus et ipse monachus.
CAPUT XIX. Quid in monasterio debeant
observare, qui peccata graviora in saeculo commiserint. Qui gravioribus culpis
et criminibus sese deliquisse cognoscunt, primum eos optamus regulae colla
submittere sub probatissimo abbate, in monasterio desudare, et cuncta retroacta
peccata tanquam aegrotos medico spiritali seniori manifestare; et sicut publice
peccaverunt, publice poenitere, et poenitenda ultra non committere; timorem de
supplicio, amorem de regno, spem de misericordia habere, et nunquam desperare,
quia in ultimo est extremae vitae, justificare aut condemnare. Scriptum est
enim: Ipse judicabit extrema terrae (I Reg. II). Unumquemque Dominus in fine aut
justificat, aut condemnat; et universorum finem ipse considerat, ut nec
peccator, si fortiter ingemiscat, desperet veniam, nec justus de propria
sanctitate confidat. Nihil prodest, si aliquis de regno subtractus, a regni
potentia exclusus, ferro constrictus, hodie carceri et [est] mancipatus; ita
nihil obstat, si hodie a carcere quis rapitur, et regali honore constituitur.
Nullus ei sordes carceris imputat; sed hoc solum laudat, quod in eo miratur. Sic
nil prodest justum bene vivere, et male vitam finire; ita magnum bonum est,
peccatorem ad poenitentiam redire; olim male vivere, et postmodum bene finire, a
nullo retroacta peccata imputata habere. Credimus judicem, qualem quem in fine
invenerit, talem coronare, aut certe damnare. Et quamvis sint gravia delicta,
non est tamen illis de Dei misericordia desperandum. Liquide cognoscimus quod
publicani et peccatores, nullo praecedente merito, qui futuri per justitiam
erant damnandi, gratuita miseratione per brevem poenitentiam sunt redempti. Sed
non est in eis tam consideranda mensura temporis, quam doloris. Agat ergo
unusquisque dignam poenitentiam, secundum qualitates culparum, ut quis in quo
delicto sese cognoscit reum, de eo delicto necesse est observare primum secundum
instituta canonum. In lege habetur ut quis cui quantum intulerit damnum, aut
fecerit caedem, aut commoverit ultionem, judicis dirimatur judicio; et de
numerositate solidorum ad suum reducatur arbitrium, ne fortasse persona potens
damnet oppressum, et qui legali censura centenarium habebat incurrere damnum,
tertiam reddat, quod de liberis continetur. Certe nos cum essemus servi peccati,
Deo miserante, et nullo nostro merito praecedente, liberi facti sumus justitiae;
et de innumerositate peccaminum in misericordissimi judicis pendet arbitrio
nostri peccati debitum; et pro centesimo pondere peccatorum iniquitatis
cognoscimus opponere villicum, qui de centum cadis olei octoginta, de centum
coris tritici quinquaginta, decurtatum quaesivit debitum, statim se cognovit a
proprio domino esse laudatum (Luc. XVI). Ita plerique sunt in monasteria
ingressi, qui ob immanitatem scelerum excesserunt numerum, quos sancti canones
foras ecclesiae agere poenitentiam censuerunt; et nisi in finem vitae
communionem percipere negaverunt: nos tamen misericordiam Domini comperti,
pusillanimes sumus consolati, ne gravi tristitia coarctati pereant desperati, de
multitudine annorum ad brevem recurrimus numerum; et tam cito eum conciliamus,
quam cito eum cognoverimus in poenitentia et humilitate fundatum. Quare et tunc
medicus ab incisione suspendet aegrotum, cum eam per medicamina cognoverit esse
sanandum. Cibos vero tales eis praebere mandamus, qui nec lasciviam nutriant,
nec corpus nimis affligant. Carnes tamen, siceram, vel vinum eis auferre
mandamus: quod si per infirmitatem, aut nimiam senectutem, aut certe aliquam
necessitatem, ex his imbecillitas patuerit, in arbitrio et probitate majorum
ponimus. Vestimentum vero cilicinum praebere jubemus, qualiter per id compuncti
per haedos a sinistris suorum semper reminiscantur peccatorum. Lectum tamen
sternere mandamus corio aut psiatho, quod Latine storea nuncupatur, aut certe
paleas tenues, si horum nihil habetur, exceptis infirmis, et nimia senectute
defessis, uti et ipsis arbitrio foveantur abbatis. Haec quae supra notavimus per
poenitentiam dignam, et non fictam humilitatem, unumquemque venire cognoscatis
ad veram sanitatem. Amen.
CAPUT XX. Quid observandum sit de monachis qui a
proprio monasterio per vitia dilabuntur. Cum aliquis per vitium dilapsus fuerit
a monasterio, in aliud non recipiatur coenobium, neque in humanitatis
charitatem, neque in pacis osculum; sed continuo, vinctis post tergum manibus,
abbati reducatur proprio. Quod si reversus ad saeculum fuerit, et a propinquis
fretus cum eis in superbiam surrexerit, et monasterio minas intulerit, pariter
et ipsi cum eo sint a laicorum concilio publice expulsi, et ab omni
Christianorum conventu maneant anathematizati. Quod si et ipsi laici suo eum
receperint consortio, et pariter cum eo contra monasterium exarserint, in
contumeliam cuncti a nostra Ecclesia expellantur, et nullo nobiscum charitatis
foedere copulentur, quousque veritatem cognoscant, et nobiscum stantes, injurias
Ecclesiae vindicantes, pari devotione consurgant. Si certe ipsi apostatae ab
omnibus fuerint expulsi, et huc illucque vagantes diversis locis instabiles
atque vacillantes suo monasterio reverti se petierint, necessitate compulsi, in
conventu majorum deducantur, et ut vasa figuli in fornace probentur; et cum
probati fuerint, suo monasterio reformentur; et non prima, sed ultima cathedra
recipiantur. Explicit regula.
Explicit regula sancti Fructuosi episcopi.
Ritorno alle "Regole ispaniche"
Ritorno alle "Regole monastiche e conventuali"
| Ora, lege et labora | San Benedetto | Santa Regola | Attualitą di San Benedetto |
| Storia del Monachesimo | A Diogneto | Imitazione di Cristo | Sacra Bibbia |
20 Aprile 2016 a cura di Alberto "da Cormano" alberto@ora-et-labora.net